دستورات شبکه ایی در محیط سیستم عامل داس (Dos)
 
آژانس کامپیوتری
انواع خدمات کامپیوتری در سطح خراسان شمالی

ابتدا باید این نکته را ذکر کرد که اگر گمان می کنید، داس دیگر کاربردی ندارد، بهتر است کمی طرز فکرتان را عوض کنید. بماند که از دستوراتش همچنان در سیستم عامل های جدیدتر می توان نهایت استفاده را برد، هستند بسیاری از شبکه ها که دارای کلاینت هایی با سیستم عامل داس هستند. حتی پرینت سرور بعضی از بانک های ما همچنان با داس کار می کند. بورس تهران هم تا مدتی قبل با همین سیستم عامل کار می کرد! بنابراین یادگیری این سیستم عامل می تواند کمک بسیار زیادی در پیشرفت شما کند. البته بیشتر مخاطب من، دوستانی هستند که در سال های اخیر کامپیوتر خریداری کردند. و گرنه سایر دوستان که تجربه های شیرینی از این سیستم عامل دارند.

 

دستورات arp و nbtstat :
در ابتدا با دو دستور ساده، کار را آغاز می کنیم. کار دستور nbtstat تبدیل نام به IP، و کار arp هم تبدیل آدرس IP به آدرس Physical است. در حالت کلی و برای به دست آوردن این آدرس ها می توانید به ترتیب از دستورات زیر استفاده کنید:

arp -g
nbtstat -c

برای به روز کردن حافظه ی Cache، از دستور nbtstat -RR استفاده کنید. ضمن اینکه هم در این مثال و هم در مثال های بعدی، برای به دست آوردن سایر پارامتر ها، می توانید از ؟/ در انتهای دستورات استفاده کنید. مثلن: ?/ arp

دستور cacls:
این دستور ما را قادر می کند تا Permission ها را مشاهده، و در صورت نیاز آن ها را ویرایش کنیم. بنابراین می توان پی برد که دستور بسیار مهمی خواهد بود. برای مشاهده ی Permission یک پوشه به صورت زیر عمل می کنیم:

cacls mohammad

حالا اگر بخواهید Permssion این پوشه را عوض کنید، به صورت زیر عمل می کنید:

cacls mohammad /e /g administrator:F

پارامتر e/ برای ویرایش کردن لیست ACL می باشد. پارامتر g/ برای اعطای مجوز به کاربری خاص به کار می رود. حرف F هم به معنای Full Control است. سایر دسترسی ها به صورت زیر است:

C: Change
R: Read
W: Write

برای گرفتن قدرت از یک کاربر هم، از دستور cacls /d User استفاده خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به ?/ cacls مراجعه کنید!

دستور netsh:
یک دستور بسیار مهم و البته جذاب و کاربردی. به وسیله ی این دستور، قادر خواهیم بود تنظیمات شبکه را کاملن کنترل و در صورت لزوم، تغییر دهیم. netsh شامل دستورات زیادی است و با تایپ بعضی از دستورات، وارد یک شاخه ی دیگر می شوید که خود شامل دستوراتی دیگر است! به عنوان مثال ?/ netsh را تایپ کنید. تعدادی دستور میبینید. حال netsh را تایپ کنید و سپس اینتر بزنید. میبینید که وارد شاخه ی netsh شده اید. حالا ?/ بنویسید و اینتر کنید. خواهید دید دستورات دیگر هم ظاهر می شود! خلاصه این دستور، گستردگی زیادی دارد و برای آشنایی با تمام قسمت هایش، باید کمی وقت بگذارید.

با دستور زیر می توانیم IP یک سیستم را به طور کلی تغییر دهیم. برای این کار ابتدا دستور netsh را وارد کنید و بعد از زدن اینتر، دستور زیر را تایپ کنید:

netsh>interface ip set address name=”local area connection” static 192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1 1

جزییات مشخص است و فکر نمی کنم نیاز به توضیح اضافی باشد. اگر بخواهید به صورت اتومات IP بگیرید، از دستور زیر استفاده کنید:

netsh>interface ip set address name=”Local Area Connection” source=dhcp

با دستور netsh interface ip show config می توانید به جزییات کاملی در مورد تنظیمات شبکه برسید. گستردگی دستورات بسیار زیاد است و بهتر است با یک ؟/ خودتان به بقیه دسترسی پیدا کنید.

دستور NET:
این دستور هم تعداد زیادی زیر مجموعه مانند net time, net send, net start, net stop, net use, net share, net file و … دارد. در ادامه بعضی از این دستورات را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر یادتان باشد، در این پست در مورد Map کردن صبحت کرده بودیم. دقیقن کاری که با محیط ویندوز انجام دادیم را می توان در داس و با دستور زیر نیز انجام داد:

net use z: 192.168.0.5learn

این دستور، فولدر Learn از کامپیوتر 192.168.0.5 را در درایوی با نام Z در کامپیوتر ما ذخیره می کند. به وسیله ی دستور NET میتوان برای تمامی اعضای شبکه و یا بعضی از آنها پیغامی را هم فرستاد:

net send * “salam, khoobin bache ha?!”

دستور بالا، پیغام مورد نظر را به تمامی کلاینت ها خواهد فرستاد. البته باید سرویس Messenger بر روی کامپیوتر ها روشن باشد که باز هم به کمک دستور net این کار شدنی است:

net start messenger

کار های بی شمار دیگری هم می شود با این دستور انجام داد که واقعن لذت بخش هستند. مثلن با دستور زیر می توانید فولدر itvillage را با نام test به اشتراک بگذارید:

net share test=F:itvillage

فایل Batch:
تصور کنید هر روز مجبورید در محیط داس، یک سری دستورات طولانی را به تعداد دفعات زیاد وارد کنید. اگر بخواهید هر روز این دستورات را دستی وارد کنید، وقت گیر و کسل کننده خواهد شد. برای جلوگیری از این کار، می توانید یک Batch File بسازید تا تنها با کلیک کردن بر روی فایل مورد نظر، تمام دستورات خود به خود و پشت سر هم اجرا شوند. البته در حوصله ی این پست نیست که توضیحات کاملی در این باب بدهد. اما برای اینکه در خود محیط داس بتوانید چنین فایلی بسازید، به صورت زیر عمل کنید:

edit file.bat

بدیهیست که می توانید به جای نام file هر نام دیگری هم انتخاب کنید. با این کار یک صفحه ی آبی باز خواهد شد که می توانید دستورات را وارد و سپس ذخیره کنید. البته در Notepad هم می توانید چنین دستوراتی را وارد کنید و سپس فایل مورد نظر را با پسوند bat. ذخیره کنید.

همان طور که احیانن می دانید، ما در کوچه مان، شبکه ی کوچکی راه انداختیم. چون کلاینت های این شبکه اطلاعی زیادی از شبکه ندارند، بنده یک Batch File بسیار ساده نوشتم و برای همه ی آنها ارسال کردم. تنها کار این فایل، پینگ کردن کلاینت ها است. به اعضای شبکه فقط این نکته را گوشزد کردم که اگر با پیغام Reply روبه رو شدید، یعنی کاربر مورد نظرتان در شبکه وجود دارد! همین. حتا زحمت یاد گرفتن دستور Ping را هم از دوش دوستان برداشتم! تصویر زیر قسمتی از همین Batch File است که اگر مایل بودید، می توانید از این آدرس دانلود کنید و با جزییات آن آشنا شوید.

 

واقعن چرا؟
اصلن تا اینجای پست، این سوال برای شما پیش آمده است که وقتی تمام این کار ها را می توان در محیط گرافیکی ویندوز انجام داد، دیگر چه نیازی به این همه سختی کشیدن است؟! خب وقتی به امید خدا، پست بعد که در مورد Telnet است را خواندید، متوجه خواهید شد این مطالب چه ارزشی خواهند داشت. وقتی به محیط داس یک کامپیوتر دیگر متصل شدید و توانستید تنظیمات کارت شبکه را بهم بریزید، فایلی را به اشتراک بگذارید، کامپیوتر را خاموش و ریست کنید و …، به کاربرد این دستورات پی خواهید برد!


نظرات شما عزیزان:

آقای رضایی
ساعت13:35---28 آذر 1391
سلام مهندس جان خوبی؟

وبلاگ پر محتوایی داری واقعا آموزندست پسر...

میتونی دستورات هک که یخوردشو بهم آموزش دادی رو بقیش رو تو وبلاگت قرار بدی ...ممنون می شم

.....خبر ما رو هم بگیر.....
پاسخ:سلام ولی شرمنده دیگه از این بیشتر نمیشه اینجا گفت


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, :: 20:20
رحیم مقدم

درباره وبلاگ


ارائه انواع خدمات کامپیوتری
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان طراحی اتوران و تیزرهای تبلیغاتی و آدرس stargrapher.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 77
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 272
بازدید ماه : 269
بازدید کل : 55083
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 77
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 272
بازدید ماه : 269
بازدید کل : 55083
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1